top of page
Anchor 1
  • תמונת הסופר/תנטלי

האויב מבפנים ... או מבחוץ? פוסט לציון היום הבינלאומי ללא עישון


לאחרונה צפיתי בקליפ של הזמר והיוצר הבלגי סטרומאה. שם השיר וגם התוכן שלו משתמשים במשחק מילים בצרפתית, בשל הדמיון בשמיעה בין המילים "quand c'est" (מתי זה?) ובין “cancer” (סרטן). הקליפ עצמו מרהיב ובועט מבחינה חזותית, ואף זיכה את סטרומאה בפרסים.


ממליצה מאוד לצפות בקליפ ולהאזין לשיר. הנה קישור לקליפ הרשמי, עם כתוביות באנגלית:


הנקודה החזקה ביותר שמעלה השיר, שמלווה אותנו גם בעבודה הקבוצתית והאישית לגמילה מעישון, היא המבט הכפול על העישון ונזקיו. זהו מבט אמיץ וכנה שבו מצד אחד העישון והשפעותיו נתפסים כקושי, איום או אויב חיצוניים (בקליפ זה בא לידי ביטוי כמפלצת מפחידה שתוקפת את הזמר ותקפה בעבר את כל משפחתו) ומצד שני כמשהו שאנחנו עושים לעצמנו במו ידינו (בקליפ אלו הידיים של הזמר עצמו הפוגעות בו, דימוי לידיים שמחזיקות את הסיגריה).


אלו בדיוק השאלות והאתגרים שעולים כחלק מתהליך הגמילה: מצד אחד: "במי אני נלחם או נלחמת? בעצמי? האם זה רק הרצון הפנימי שלי להמשיך לעשן?" - ומצד שני: "מה הם הכוחות החיצוניים ששולטים לי בגוף ואיך הם עושים את זה? מהם הגורמים הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של התמכרות לעישון?".


הקליפ הוא המחשה מרתקת של השיח הפנימי שמקיימים מעשנים שמתלבטים לקראת תהליך של גמילה, שיח מורכב של האדם מול ההתמכרות.


תהליך הייעוץ לגמילה מעישון שאני מציעה ליחידים ולקבוצות מסייע להציף את השיח הפנימי הזה ולהתמודד איתו, כל אחד בדרכו היצירתית.

bottom of page